Suikerverslaving

Suikerverslaving

 

Suiker activeert net zoals drugs en alcohol het beloningssysteem in de hersenen.

Het zorgt voor afgifte van de stof dopamine, dat een prettig gevoel geeft.

De symptomen van een suikerverslaving;

  1. Constant zin hebben in suiker
  2. Koeken of chocoladereep eten omdat je zin hebt in suiker, maar niks geproefd hebben en nog steeds zin in suiker..
  3. Last van dipje rond 16u
  4. Dagelijks frisdrank drinken
  5. Niet kunnen afvallen
  6. Eten, zelfs als je geen honger hebt
  7. Je voelt je moe en futloos

De gevolgen van een suikerverslaving;

  1. Zwaarlijvigheid
  2. meer kans op Diabetes type 2
  3. Verhoogde cholesterol
  4. Depressie
  5. Vermoeidheid
  6. Osteoporose
  7. Huidveroudering

Wat kan je doen aan een suikerverslaving?

Uit ondervinding vind ik het belangrijk om gewoon te stoppen met het eten van suiker zoals koekjes, ijsjes, snoep, chocolade, gesuikerde yoghurt, fruitsappen en frisdranken (ook light en zero) en dit al eens 2 weken vol te houden.

De eerste 3 dagen kan men last hebben van “afkickverschijnselen” zoals oa hoofdpijn, maar dit gaat over.

Na 2 weken evalueren hoe de persoon zich voelt en kijken hoe we verder gaan.

Op 2 weken tijd ben je er zeker niet vanaf, maar dan voel je zelf al wat verbetering en minder drank naar suiker.

Neem indien vragen, contact op via info@figuurcoach.be

 

 

Facebooktwitterpinterestlinkedinmail